Måtteservice Danmark fik forbud mod at bistå Elis Danmarks kunder med at opsige kundernes aftaleforhold med Elis Danmark ved brug af en standardfuldmagt til opsigelse som nærmere konkretiseret i to af sagens bilag, idet fremgangsmåden fandtes at være i strid med god markedsføringsskik. Måtteservice Danmark blev dømt til at betale Elis Danmark erstatning for markedsforstyrrelse og rimeligt vederlag efter markedsføringslovens § 24, stk. 2 og 3, samlet skønsmæssigt fastsat til 100.000 kr.
Retten anførte, at en adfærd, hvor en sælger af en løbende tjenesteydelse generelt bistår de kunder, som man ønsker at erhverve, med at foretage opsigelse over for den konkurrerende virksomhed, er i almindelighed i strid med god markedsføringsskik. Retten henviste til Højesterets dom af 30. juni 2006 som optrykt i U.2006.2709H.
Kilde: Sø- og Handelsrettens dom af 13. april 2023 i sag BS-3768/2022-SHR: Elis Danmark A/S mod Måtteservice Danmark ApS. Dommen er anket til Østre Landsret den 10. maj 2023.
Domsoversigt BS-3768/2022-SHR (tangora.com)
