Forbrugerombudsmanden har den 15. september 2023 udsendt årsberetningen for 2022. Beretningen består af otte kapitler, hvoraf de første fire tematiserer tilsynet med forskellige sagstyper.

Kapitel 1 omhandler tilsynet med overholdelse af markedsføringslovens krav om god skik. Kapitel 2 omhandler overholdelse af markedsføringslovens specialbestemmelser. Kapitel 3 omhandler tilsynet med betalingsloven, og kapitel 4 omhandler tilsynet med anden lovgivning.

Kapitel 2 indeholder en artikel med titlen: ”Kan produkter være bæredygtige?”. Selvom artiklen ikke selv direkte besvarer spørgsmålet, synes det rimeligt at antage, at absolutte udsagn som ”Bæredygtige produkter”, ”100% BÆREDYGTIGT” og ”BÆREDYGTIGT & MILJØVENLIG” altid vil være vildledende, idet den erhvervsdrivende ikke kan opfylde dokumentationskravet om, at produktionen, anvendelsen og bortanskaffelsen ikke belaster miljøet mv. til skade for de kommende generationer. I artiklen anbefales det, at man i stedet benytter så konkrete udsagn som muligt. I forhold til markedsføring af udsagn om tilstræbt bæredygtighed angiver artiklen, at der skal foreligge en konkret plan for, hvordan virksomheden vil opnå at blive bæredygtig. Planen skal verificeres af en uafhængig instans.

Kilde: Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2022 findes på myndighedens hjemmeside.