Forbrugerombudsmanden indskærpede forbuddet mod vildledning overfor Rockwool. Indskærpelsen omhandlede brugen af betegnelserne ”BY NATURE” og ”Breathable” i reklamer for virksomhedens isoleringsprodukter af stenuld.

Virksomheden havde i en periode i august 2022 markedsført sine isoleringsprodukter af stenuld på reklamestandere med udsagnene ”BY NATURE” og ”Breathable”. Teksten var skrevet på et foto af sten med mos på.

Forbrugerombudsmanden anså udsagnet ”BY NATURE” egnet til at give indtryk af, at virksomhedens stenuld er naturligt i den forstand, at det har gennemgået et minimum af forarbejdning. Da stenuld gennemgår en længere forarbejdningsproces, var udsagnet efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende særligt i lyset af det visuelle indtryk i reklamen og brugen af udsagnet ”Breathable”.

Forbrugerombudsmanden gik endnu længere i indskærpelsen. Forbrugerombudsmanden vurderede endvidere, at brugen af udsagnet ”Breathable” i den konkrete sammenhæng i sig selv var egnet til at vildlede forbrugerne. Begrundelsen herfor var, at det i reklamen var fremhævet som en særlig egenskab ved produktet, på trods af at Forbrugerombudsmanden ikke anså stenuld for at være mere åndbar end konkurrerende isoleringsmaterialer.

Forbrugerombudsmanden har i samme forbindelse generelt advaret mod at markedsføre produkter som naturlige, da det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være vildledende, hvis ikke produkterne fremstår, som de eksisterer i naturen ved ingen eller kun minimal bearbejdning.

Kilde: Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse af 22. december 2023 ”Virksomheder skal være varsomme med at markedsføre produkter som ”naturlige”.