Annoncering for en chokoladeklub med brug af konkurrence om middag på restaurant Noma uden restaurantens accept snyltede på restaurantens varemærke.

Højesteret lagde vægt på, at Noma på tidspunktet for annonceringen var særdeles velkendt i Danmark. Ved annonceringens fremhævelse af Noma som ”verdens bedste” restaurant blev Nomas varemærke brugt på en dominerende og meget iøjnefaldende måde.

Højesteret fandt, at annoncøren derved forsøgte at lægge sig i kølevandet på Nomas renommerede varemærke for derved at drage fordel af varemærkets tiltrækningskraft, omdømme og prestige. Høje­ste­ret fandt, at varemærkelovens § 4, stk. 2, var overtrådt. Krænkelsen kunne tilregnes annoncøren i hvert fald som uagtsom.

Højesteret stadfæstede Sø- og Handelsrettens dom, hvorefter annoncøren blev dømt til at betale re­sta­uranten et vederlag på 150.000 kr. Restauranten havde ikke bevist at have lidt et omsætningstab eller anden yderligere skade.

Kilde: Højesterets dom af 11. december 2013 i sag 197/2012 (1. afdeling) i sag mellem Homeenter AB mod Noma af 2003 ApS. Afgørelsen er trykt i UfR2014.876H.