Sø- og Handelsretten har dømt udbyderen af onlinekasino og væddemål i Danmark LeoVegas til at betale DBU 500.000 kr. for at snylte på fodboldlandsholdets goodwill.
I maj 2018 – eller ca. en måneds tid før VM-slutrunden – udsendte LeoVegas pressemeddelelser om, at spilletjenesten havde indgået aftale med Nadia Nadim og Thomas Gravesen. Af pressematerialet fremgik fotos af de to fodboldspillere stående iklædt fodboldtrøjer i rød/hvide farver med en fodbold og/eller med Dannebrog bag sig. Af pressematerialet fremgik bl.a. at: ”Graver og Nadim i front for stor VM-satsning” samt ”VM bliver affyringsrampen for samarbejdet…”.
Kort efter kampagnens lancering protesterede DBU overfor LeoVegas, hvilket resulterede i, at farven på trøjerne skiftede til orange på de digitale medier. Kampagnen omfattede bl.a. tv-reklamer, facebookreklamer, bannerreklamer og busreklamer.
Retten henviste til, at DBU i henhold til aftalen med Spilleforeningen (landsholdsaftalen) skal markedsføre og sælge sponsorrelaterede aftaler i relation til landsholdet. Retten henviste endvidere til, at DBU qua landsholdsaftalen havde eneretten til at afsætte DBU’s Kvinde A-landshold kollektivt og individuelt som produkt på sponsormarkedet, hvorfor DBU var berettiget til at påtale og forfølge mulige krænkelser.
Retten bemærkede, at hvorvidt LeoVegas’ kampagne krænkede DBU’s rettigheder afhang af, hvilke begrænsninger spillerne var pålagt. Retten henviste til, at det fremgik af landsholdsaftalen, at spillerne ikke kunne indgå personlige aftaler, hvor reklameaktiviteten relateredes til landsholdet eller udnyttede tilknytningen til DBU, ligesom de ikke udenom DBU kunne anvende landsholdsdragten eller andre referencer til landsholdet.
Retten henviste til, at LeoVegas benyttede billeder af Nadia Nadim, Thomas Graversen og Uffe Holm i rød/hvide fodboldtrøjer, og omtalte på sin hjemmeside spillerne som de nye frontfigurer i LeoVegas’ store VM-satsning. Retten henviste endvidere til at på nogle billeder, der var fremme i forbindelse med omtale af kampagnen, var de tre personer afbildet i rød/hvide fodboldtrøjer og hvide fodboldshorts foran et stort Dannebrog.
Retten konkluderede, at når Nadia Nadim, som var en af de kendteste landsholdsspillere, og Thomas Graversen, som var tidligere landsholdsspiller på det danske herrelandshold, optrådte i rød/hvide foldbolddragter i LeoVegas’ reklamer forud for VM, skabte det sådanne associationer til det danske fodboldlandshold, at DBU’s rettigheder til landsholdet var krænkede. Reklamerne snyltede således på den goodwill, som var oparbejdet i forhold til landsholdet, hvilket udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik.
Retten fandt ikke, at LeoVegas efterfølgende ændring af farven på trøjen distancerede reklamekampagnen tilstrækkeligt fra den oprindelige kampagne. Retten bemærkede, at det kunne være svært at se forskel på den røde og orange farve, dels fortsatte kampagnen sideløbende på busserne, hvor de tre var i rød/hvide trøjer.
Kilde: Sø- og Handelsrettens dom af 27. januar 2020 i sag BS-38371/2018 i sagen mellem DBU A/S mod LeoVegas Gaming p.l.c
